Reacties

TripAdvisorLaat uw reactie achter op TripAdvisor!

Oktober 2016
Fam. Engel / Een dikke 10

We hebben een super goed verblijf gehad in Tanen. We hebben het hele huis voor ons zelf gehad! Grote tuin met zwembad! Een dikke 10 voor het personeel! En het eten was zoooo lekker! Helemaal top dus! Groetjes Familie Engel

Augustus 2016
Carry Doeven / 11 keer

Guesthouse Tanen nearby Yogjakarta is the place to be. Teveel redenen om op te noemen. Maar als je de Borobodur, Prambanan, Yogjakarta, de Merapi enz enz wil bezoeken is dit een fantastische verblijfplek voor korte of langere tijd. De staff is top en actief om het je 100% naar de zin te maken. Het is goed betaalbaar en je krijgt veel waar voor je geld. En de temperatuur is heel aangenaam niet zo snikheet als in Yogja. Kapper aan huis. Massage aan huis. Naaiklusje? De "naaier" komt eraan met z'n motor waar de naaimachine op geïnstalleerd staat. Auto met chauffeur in huis. Het enige wat je zelf moet doen is ademen 😄. De eigenaren zijn Nederlands. Kijk op hun website www.tanen.nl en boek gewoon. Wij doen het al voor de 11e keer ... Dat zegt genoeg. Veel plezier daar 👍

Februari 2016
Fam. Jaarsma / Thuiskomen

Na 4x in villa Tanen te hebben gelogeerd , toch maar weer besloten om nog een keer dit prachtige houten javaanse huis te bezoeken.

Het is een geweldige plek om heel veel “highlights” in de omgeving te bezoeken: de Borobudur, Prambanan in Solo, Parangtritis, de badplaats aan de zuidkust, Imogiri met de koningsgraven en Yogyakarta, waar je over de Malioboro móet hebben gelopen langs de straatverkoopstalletjes en waar je móet afdingen (tawar) En elke trip in één dagtocht te doen.

Absolute must is een stadswandeling in Yogya door de Kota Baru, de tuinstad van Yogya, de kampong Kali Code en de wijk Kota Gede waar je behalve prachtig zilverwerk ook een eiland van rust en stilte vind binnen de muren van het oude Kraton, midden in het drukke Yogya. Een verademing. Ik wou dat ik deze plekjes tijdens mijn vorige trips naar Tanen ontdekt had!

In de villa liggen duidelijke beschrijvingen van de wandelingen. (zie “Gids historische stadswandelingen Indonesië” door Emile Leushuis. ISBN 978 94 6022 1620 ). Wihd, de nieuwe chauffeur die prima engels spreekt ( en zelfs een paar woordjes Nederlands!) zal je er graag naar toe rijden. En onderweg weet hij ook nog het één en ander te vertellen.

De ligging van de villa is geweldig, aan de voet van de Merapi vulkaan. Hoogte ong 800m. Koele nachten dus. Dun vestje mee en 's nachts heerlijk onder een dekbedje.

In het Merapi Museum, vlakbij, vind je alles over de vulkaanuitbarstingen en ook museum Ullèn Sentalu, oftewel Batikmuseum, ( 10 minuten met de auto) geeft via een uitsteken engels sprekende gids uitleg over de schilderijen, batiks, foto's en voorwerpen uit de Kratons van Yogya en Solo.

Sinds kort is er een nieuwe staf, Dodoth en Yosefina, Dien en Bejo, lieve mensen die het je helemaal naar de zin willen maken. Of deze plek ons bevallen is? Tja, we waren er voor de 5e keer, dus ... Ook dit keer voelde het weer een beetje als "thuiskomen".

Kortom, Villa Tanen, een fijne plek met heerlijke tuin en zwembad. Een plek om tot rust te komen, maar vanwaa uit je ook heerlijke dagtrips kunt maken om dan 's avonds terug te keren naar gedekte tafel van Yosefina, die je dan met heerlijke geuren uit de keuken verwelkomt. Goh, wat kan zij heerlijk koken. Als ik mijn ogen dicht doe dan ruik ik het nog ...

Augustus 2015
Jacyueline V / Geweldig Guesthouse

Geweldig guesthouse, ca. 40 minuten vanaf Jogjakarta in de buurt van de Merapi vulkaan. Tatang heeft ons met zijn zoon Risky opgehaald vanaf het station in Jogja. Aangekomen bij de guesthouse waren we aangenaam verrast. Het huis was nog mooier en ruimer dan op de foto's en erg smaakvol ingericht. Wij hadden als gezin de gehele bovenverdieping voor onszelf. De kamers zijn ruim en schoon (helaas wel wat gehorig). De guesthouse wordt beheerd door het echtpaar Tatang en Dewi, die naast de guesthouse wonen met hun 3 kinderen. Het zijn schatten van mensen die zorgen dat je echt niks te kort komt. Dewi is een parel in de keuken, zij kan echt geweldig koken. Wij hebben dan ook altijd in de guesthouse gedineerd en hebben na ons verblijf hier zelden nog zo lekker gegeten op Bali. De prijzen van de maaltijden zijn erg laag. Bij aankomst konden wij aangeven wat wij echt niet lusten en daar hield Dewi rekening mee. Het was altijd een verrassing wat er op tafel kwam, maar alles was altijd even heerlijk. Ik heb gelukkig nog wat receptjes kunnen bemachtigen. Relaxen kun je op de veranda, bij het zwembad of in de hangmat, maar je kan hier ook badmintonnen, basketballen of tafeltennissen. Mountainbikes zijn ook aanwezig (vergis je niet alleen in de hoogteverschillen, terug fietsen valt zwaar tegen). Boeken hoef je ook niet mee te nemen want er is genoeg aanwezig. Massages zijn via Dewi te regelen. Hetzelfde geldt voor een fotoshoot in Javaanse kleding. Van Dewi kregen we ook nog een interessante tour door de tuin. Met Tatang zijn we een aantal dagen op pad geweest. Hij geeft leuke interessante info en is duidelijk trots op zijn land. Ook zijn we nog met hem door de sawahs gelopen, zo leuk! De sfeer was zo goed hier. De kinderen hadden ook wel wat langer willen blijven. Wij hebben het tijdens ons 7-daagse verblijf erg naar ons zin gehad. Het enige wat iets minder was is het geluid van de moskee vroeg in de morgen en soms hadden we 's avonds/'s nachts last van het verkeer. Hoe dan ook, wij komen hier graag nog eens terug!

MusetteGovers / Fantastische locatie

Wij waren deze zomer een week te gast bij Villa Tanen en wat hebben we genoten! Een heerlijke stek en Tatang en Dewi waren een fantastische gastheer en gastvrouw. Tatang heeft ons overal naartoe gereden en Dewi heeft ons de heerlijkste gerechten voorgeschoteld en ons meegenomen naar de plaatselijke markt. Ook heeft ze ons een toer gegeven door de tuin waar de heerlijkste vruchten groeien. Hoogtepunt was toch wel de tocht met Tatang door de rijstvelden. Kortom: een mooie locatie waar je je enorm welkom voelt. Aanrader!

Juli 2015
Ingeborg Oslo Noorwegen / Gezellig Guesthouse

Het verblijf in Guesthouse tanen is aan te bevelen. Tatan reed ons waar we naar toe wilden, naar de markt of naar de Borobordour en Dewi maakte lekere lunches en avondeten. Hulpzame , vriendelijke en lieve mensen , zowel eigenaar en beheerders!

Mei 2015
Brigitte / Perfect Guesthouse

Terwijl mama hier al twee keer eerder was (en dit haar vierde keer in Indonesië is), was het voor mij de eerste keer. Bij aankomst op het vliegveld van Jogja stond Tatang op ons te wachten en vanaf het eerste moment was het niets dan open vriendelijkheid. Bij aankomst in Tanen wachtte Dewi ons op bij de voordeur, ook een en al vriendelijkheid. Tijdens het verblijf zijn zowel Dewi als Tatang ontzettend behulpzaam en echt heel lief voor ons geweest. Tatang is een goede chauffeur en weet veel te vertellen over zowel de lokale omgeving als plekken wat verder van huis. Hij maakt goede suggesties voor trips en vindt het geen probleem om even te stoppen voor een foto. Dewi is een fantastische kok, het was elke keer een feestmaal. Ze legt met liefde uit wat alles is en laat je ook met liefde zien hoe het gemaakt wordt. Guesthouse Tanen voelt echt als een thuis en ik kom zeker terug!!

December 2014 / Januari 2015
Leone

We hebben het echt geweldig gehad. Wat een mooi land en zulke vriendelijke mensen!! We hebben onze ogen uitgekeken hoe het verkeer daar werkt. En hoe coulant en verdraagzaam ze zijn. Daar kunnen wij in Nederland nog heel wat van leren. In het huis hebben we het ook heerlijk gehad. Het heeft ons echt aan niets ontbroken. Weliswaar sliepen er vijf in het hotel maar dat was ook het enige dat we daar deden, de nacht doorbrengen. En wat een lieve mensen Dewi en Tatang. Ze hebben zo goed voor de hele familie gezorgd!! We voelden ons helemaal thuis. En lekker voor ze toen we weer weg waren. Da’s toch een hele klus lijkt me om 2½ week voor een huis vol te zorgen. Hoop dat ze even lekker hebben kunnen uitrusten. Mees had per ongeluk bij de wastafel beneden een handdoekrekje los getrokken. Wil je de kosten voor het herstel hiervan nog eventjes doorgeven? Ik ga op Tripadvisor nog een goeie recensie plaatsen hoor!! Bijgaand nog een paar foto’s. Zoals je ziet one big happy family met natuurlijk af en toe een klein strubbelingetje. Maar ja, dat kan niet anders met zo’n grote groep. Wil je de Dewi , Tatang en alle mensen die het zo aangenaam voor ons hebben gemaakt de allerliefste groeten doen van ons allemaal?

November 2014
Fam Trompetter

Ondanks wat straatrumoer/gehorigheid in de slaapkamer aan de voorzijde die we zelf hebben verkozen.. Een bijzonder prettig verblijf in Villa Tanen gehad. Heerlijk om op de grote veranda te lezen, eten en drinkenen ook in en rond het zwembad te genieten. We hebben wat gewandeld, het Merapi-museum bewonderd engewaardeerd en bijzonder genoten van de kookkunsten van Dewi, haar groene vingers en kennis van plantenen kruiden. Tatang een geweldige chauffeur en zowel Dewi als Tatang perfecte gastvrouw/heer. Lief, bescheiden,zorgzaam en boordevol interessante informatie. We hebben ervan genoten.

Oktober 2014
Rita P

Met mijn man Albert, onze zoon/schoondochter en hun zoontje van 1 1/2 , onze dochter en mijn moeder verbleven wij 1 week in guesthouse Tanen. En wat hebben we daar genoten. De villa is luxe en tegelijkertijd heel knus, we voelden ons er meteen thuis. Zwembad, tuin, de zitjes buiten, alles was zeer verzorgd.

Dewi kookte voor ons heerlijke maaltijden. Mijn moeder ging niet altijd mee als wij een uitstapje maakten. Dat gaf niet, Dewi keek naar mijn moeder om. Dewi zwaaide er niet alleen de scepter, wij vonden allemaal dat ze gewoon een heel aardige vrouw was. Met Dewi naar de passar was een feest, ook voor mijn moeder. En dan haar man Tatang. Hij bracht mijn man Albert ‘s avonds naar het beginpunt van een beklimming van de Merapi. Daarvoor moest Tatang ook ergens overnachten. De beklimming was zwaar maar het lukte Albert om op de top te komen. Tatang was net zo trots als Albert. Aan het begin van ons verblijf adviseerde Tatang ons over de mogelijke excursies. Als hij met ons op stap ging, nam hij een koelbox mee met water en frisdrank. Daar waren we dan echt aan toe. Verrast waren we dat we voor de Borobudur niet in de rij hoefden te staan. Tatang had al kaartjes gekocht en een gids geregeld. Bezoek aan de Prambanan, Yogjakarta, allemaal goed bereikbaar en niet zo ver rijden van de villa. Voor de jeepsafari werden we bij de villa opgehaald.

Waar we ook zo van hebben genoten is de rondleiding van Dewi door de tuin en het terrein achter de villa. En de wandeling door de sawah’s met Tatang was een belevenis. De wandeling, de uitleg, ons op dingen wijzen wat was dat leuk. Onderling zeiden we tegen elkaar dat dit komt omdat het verblijf in Tanen persoonlijk was maar toch wel met alle privacy.

Voor onze kleinzoon van 1 ½ was het guesthouse een veilige omgeving. Tatang bevestigde een hekje zodat hij niet alleen naar het zwembad kon. Het zwembad had ook een deel waar hij lekker in kon spelen. Wij vonden de villa ook kindvriendelijk. Kortom, een zeer aanbevelingswaardig guesthouse.

Een lang verslag, en dan heb ik in vogelvlucht verteld hoe wij Tanen ervaren hebben.

5 oktober t/m 11 oktober 2014
Fam Pontororing

In het begin van ons verblijf adviseerde Tatang ons over de mogelijke excursies. Als hij met ons op stap ging, nam hij een koelbox mee met water en frisdrank. Daar waren we dan echt aan toe. Verrast waren we dat we voor de Borobudur niet in de rij hoefden te staan. Tatang had al kaartjes gekocht en een gids geregeld. Bezoek aan de Prambanan, Yogjakarta, allemaal goed bereikbaar en niet zo ver rijden van de villa. Voor de jeepsafari werden we bij de villa opgehaald.

September 2014
Caris en TJ

Wij hebben een heerlijke tijd gehad in jullie paradijsje. Wat een heerlijke plaats en wat een lieve mensen zijn Tatang en Dewi. Nogmaals dank.

Augustus 2014
Lunet, Caren, Johan

Wij zijn nog maar 3 weken terug uit Indonesië en ons verblijf in Tanen staat ons nog helder voor de geest. Wat een super plek om te mogen verblijven! We hebben het heel erg naar onze zin gehad. Dewi en Tatan zijn schatten, zeer gastvrij en te allen tijde bereid om te helpen, koken, informatie te geven en je mee te nemen in het lokale leven etc. Het huis zelf is ook prima, wat problemen met een koude douche maar na melding had Tatan dit snel opgelost. En ja, je hoort de moskee ’s ochtends vroeg, maar je went er wel aan en met oordoppen gaat het een stuk beter. Ook voor het geluid van het verkeer, in onze kamer goed hoorbaar, is dit laatste een goede oplossing. We hebben genoten van de rust, het lekkere eten en het zwembad, het contrast met Bali, waar we hierna naar toe gingen, kon niet groter zijn!

Leoni, Gertjan + kids

Wij zijn inmiddels weer een week of twee terug uit Indonesie. Ik moet zeggen dat ons verblijf in Tanen ons zeer, zeer goed bevallen is! Ik heb zojuist een recensie op Facebook geplaatst: Wij zijn dit jaar van 11 t/m 15 Augustus in Tanen geweest en het was een fantastisch verblijf. We kwamen met 5 personen met de trein vanuit Jakarta aan in Yogyakarta. Ondanks dat de trein een uur vertraging had stond Tatang ons netjes op te wachten! Na een rit van zo'n drie kwartier waarbij je de drukte van de stad steeds meer achter je laat kom je in een prachtige, rustige omgeving aan bij het huis! Wij hadden de begane grond gehuurd wat ons zeer goed bevallen is. De kamers zijn mooi ingericht en zeer schoon. Bij aankomst werden we welkom geheten door Dewi waarna we een kleine rondleiding kregen en pisang goreng als snack kregen. De dagen daarna heeft Tatang ons o.a. naar de Borobodur, Prambanan en Yogyakarta gereden. Tussendoor zijn we met Dewi ook nog naar de Pasar geweest en geen enkele moeite was hen teveel! Dewi heeft alle dagen het avondeten voor ons verzorgd en dit was heerlijk. Tijdens de resterende weken van onze vakantie in Indonesie is regelmatig de opmerking gevallen: Bij Dewi was het lekkerder! De enige opmerking die ik bij ons verblijf kan opmerken is dat we er niet lang genoeg geweest zijn!!! Zeer zeker een aanrader!!!!!

Juni 2014
Jos Koppes en Anneke Oud

Wij hebben genoten van Tanen. De rust, service en mogelijkheid om gebruik te maken van Tatan voor de excursies en Dewi die heerlijk voor ons kookte maakte het verblijf heel relaxed. Lekker zwemmen om wat af te koelen was ook heel plezierig. We hebben zelfs nog gebruik gemaakt van de fietsen. Wij wensen jullie veel succes in Indonesie. We hoorden de laatste avond van ons verblijf in Tanen een en ander over jullie rol en activiteiten in de buurt, echt goed.

Betty

We waren zeker tevreden over ons verblijf in tanen afgelopen juni. Het eten was heerlijk, het was ideaal om geen eigen vervoer te hoeven regelen van en naar tanen en de staf vonden we erg vriendelijk en behulpzaam. Vandaar dat ik u net weer wilde mailen of er nog een kamer voor twee personen beschikbaar is voor 4 aaneengesloten nachten in de periode.

April 2014
Edwin

Guesthouse Tanen is in 1 woord FANTASTISCH !!! Wij komen al jaren in Indonesie en in die tijd al enorm veel gezien en op veel mooie plaatsen verbleven maar Guesthouse Tanen is werkelijk TOP ! Een prachtige villa in een mooie omgeving met goede uitval gelegenheden. In korte tijd ben je in het centrum van Jogjakarta, Opgehaald worden vanuit de villa voor een jeep safari naar de vulkaan of in korte tijd naar de Prambanan tempels en de Borobudur. Allemaal bezienswaardigheden die je gezien moet hebben als je in Indonesie bent. Daarnaast voldoet de villa aan alle eisen die een reiziger aan zijn / haar verblijf kan stellen. de rust en de ruimte, het heerlijke zwembad met alle privacy en dan nog het vriendelijke personeel wat klaar voor je staat wanneer je wenst, heerlijk voor je kookt en de lekkerste authentieke Indonesische gerechten op tafel zetten. Tanen is, zoals gezegd, FANTASTISCH !!! Dit was voor ons zeker niet de laatste keer dat we hier geweest zijn !!!

Januari – Mei 2013
Carry en Riet

Dit jaar gaan voor de zesde maal naar Tanen. Ik heb nooit meer dan eenmaal ergens heen gewild omdat het vaak na de eerste maal anders is en dan tegenvalt. Maar dat geldt niet voor Tanen. Vier weken per jaar verblijven we daar en het verveelt nog steeds niet. Het huis, de tuin, de omgeving, de mensen, het zicht op de Merapi, het ontbijten in de Gazebo, het is nog steeds iets om naar uit te kijken. De bereidwilligheid van het personeel, Dewi, Tatang en tuinman Budie, is ook iets om van te genieten. En ook het gemak van Fifi, de kapster aan de overkant. Weliswaar wordt je haar gewassen met koud water, maar dat is niet eens erg. En als je denkt, ik voel me een beetje stijf, vraag aan Dewi en zij zorgt dat de masseuse komt en die laat je stijfheid verdwijnen. Ook zijn we al een paar keer uitgenodigd voor een huwelijk in traditionele stijl, of een geboortefeest omkleed met traditionele dansen. Dewi kan heerlijk traditioneel koken en Tatang brengt je met de auto zo'n beetje overal en is zeer behulpzaam. We voelen ons altijd senang en noemen Tanen ons tweede thuis. Wij zijn blij dat Maarten en Yvonne dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. We hopen dat wij het nog meerdere malen kunnen blijven doen.

Henk en Gineke

Als vervent duikers hebben we "iets" met Indonesië. Of eigenlijk moet ik zeggen met Noord Sulawesi en niet direct met Java. Daar kun je immers haast niet duiken. Maar na een intensieve duikvakantie in het noorden besloten we om ook iets van Indonesië bovenwater te zien. Onze keuze viel op Java en wel het dorpje Tanen, 21 km ten noorden van Yogjakarta. Vanuit Tanen hebben we met behulp van Tatang, de huisbewaarder, anex chauffeur, anex tuinman anex enz enz, Java op een relaxte manier leren kennen. Niet in een bus vol toeristen, maar in eigen tempo met de auto van het huis en op onze eigen manier. Tatang was er altijd. Als we op de fiets de 21 km naar Yogja, bergafwaarts, hadden afgelegd dan stond hij daar klaar op de afgesproken tijd om ons samen met de fietsen in de auto weer naar Tanen te rijden, want die 21km bergopwaarts moet je niet willen....:-) Ook Dewi, zijn vrouw, is geweldig. Ze kookte voor ons de heerlijkste ontbijtjes, lunches en diners. En dat op de tijden die wij graag wilden. Ook is Tanen een prima uitvalsbasis voor dagtochten of, als je zoals wij, de rugzak opdoet voor een rondreis over Java met openbaar vervoer. Genoten! De zware bagage laat je in Tanen en na de reis is het daar altijd weer thuiskomen. Het is geen straf om eens een dag er niet op uit te trekken. Een heerlijk kindvriendelijk huis met ruime slaapkamers, een schaduwrijke veranda, een mooie tuin met verschillende zitjes, een zwembad met kinderbadje, badminton spelen of wandelen of fietsen in het dorp. Prijs/kwaliteit prima in verhouding. We gaan er nu voor de 5e keer weer naar toe!!

2 weken november/december 2012
Alex en Henderea

Guesthouse Tanen hebben wij als een erg prettig huis ervaren in een prachtige omgeving, zo'n 20km ten Noorden van Yogyakarta. Net buiten de drukte van een grote stad, maar dichtbij genoeg om er in korte tijd te komen. Wij hebben in de omgeving gefietst. Nu ligt Tanen wel op de helling van de Merapi-vulkaan, maar de helling van de wegen is nog niet zodanig, dat het zwaar klimmen is. De fietsen die je gratis ter beschikking krijgt zijn nette mountainbikes. Voor het wegdek aldaar het meest geschikt. Leuke, onbekende paadjes, geen bewegwijzering. Maar verdwalen kun je er niet. Dalend ga je naar Yogyakarta, "klimmen" doe je naar de Merapi. Vriendelijke mensen willen maar wat graag je de weg wijzen. De Merapi is indrukwekkend dichtbij, lijkt het. Het zal zo'n 10km zijn tot de top. Er worden Merapi Lava Tours georganiseerd. Deze tour is zeker de moeite waard. Het geeft je een goede indruk van de immense kracht van een vulkaan. Verdere bezienswaardigheden zijn allemaal binnen een uur met de auto te bereiken. De Borobudur is zo'n 40km weg; daar doe je dus een uurtje over. Prachtige rit met genoeg te zien onderweg. Vandaar naar de Prambanan gereden. Ook erg indrukwekkend. Een dagje Yogyakarta slenteren met het Kraton, het waterpaleis (Tamansari), Pasaar Beringhardjo, de kraampjes, de kleine steegjes...., het is het allemaal waard om gezien te hebben, de sfeer van de stad proeven. Even wat drinken en een kleinigheid eten bij Ceribon. Er is meestal wel iemand die gezellig een gesprekje met je wil aanknopen. Even wat verder rijden is het strand bij Parangtritis, zwart van het lava-as, met uitzicht op de Indische oceaan. Houd je van vis, vergeet dan Depok niet, waar je je eigen vis uitzoekt in de Pasaar Ikan Segar en even later kunt oppeuzelen in één van de nabije restaurantjes. Voor kunstzinnige uitingen kun je naar Kansogang, een dorpje met ontzettend veel handgemaakte gebruiksvoorwerpen, w.o. van hout, glas, meubels, etc. Voor het vervoer kun je gebruik maken van de diensten van Tatang. Hij woont samen met zijn gezin op het terrein van het guesthouse en verzorgt tevens de tuin en het huis. Dewi, zijn vrouw, verzorgt de maaltijden en weet je altijd weer te verrassen met haar prachtig opgediende gerechten. Vergeet haar niet te vragen om een rondleiding door de tuin. Bijna alles kan ze gebruiken in de keuken. Voor ons was het een onvergetelijk verblijf in een prachtig land en guesthouse.

November 2012
Ellen en Paul Hilferink, Westervoort

Op onze rondreis door Indonesië hebben we van dinsdag 20 november tot en met vrijdagochtend 23 november 2012 in Guesthouse Tanen gelogeerd. We werden hartelijk begroet door Dewi en haar man. Daar het flink regende (natte moesson), waren we blij dat we daar ook konden blijven eten. En Dewi kookt heerlijk. We kregen een mooie ruime kamer met veel kastruimte. Overdag bezochten we Yogyakarta. Onze chauffeur wist verschillende routes te bedenken om het guesthouse te verlaten, zodat we veel van de omgeving te zien kregen. En meestal in de middag regende het weer. Dan gingen we weer terug naar het guesthouse. Het was daar gezellig en we konden daar heerlijk zitten en na de drukke dag bijkomen. Natuurlijk aten we de maaltijden van Dewi. Op vrijdag 23 november als we alles ingepakt hebben, krijgen we een rondleiding van Dewi door de tuin. Er staan heel veel soorten vruchtbomen en allerlei planten die zij als kruid in de keuken verwerkt in haar eten. We zien ook de noot waar emping van gemaakt wordt.We nemen hartelijk afscheid van Dewi en haar man. We hebben genoten van ons verblijf.

September 2012
Emilie en Dirk Jan

Wij hebben vijf dagen in Guesthouse Tanen gelogeerd. Wat een geweldige plek: een sfeervol, ruim en comfortabel huis waar Tatang en Dewi alles doen om het verblijf tot een feest te maken. Wij huurden een kamer op de bovenverdieping, brandschoon met een uitstekend bed, voorzien van klamboe. We kregen ons ontbijt geserveerd op de veranda, met uitzicht op het zwembad. Voor het ontbijt konden we kiezen tussen Indonesisch of Europees. We hebben één keer ook ’s avonds “thuis” genoten van Dewi’s kookkunst. Het feit dat we dat de andere dagen niet hebben gedaan werd dan ook louter en alleen ingegeven door de wens nog iets van Jogjakarta te zien. Een volgende keer zullen we zeker vaker thuis eten! We hebben veel gezien, soms wel twee excursies op een dag, Tatang bracht ons overal naartoe. Niets was hem te veel. Ook de schoonheidsspecialiste verderop in de straat is een absolute aanrader. Pure verwennerij! Tanen ligt heerlijk wat hoger in de bergen, ver genoeg van de stad om tot rust te komen en daardoor ook dichtbij allerlei culturele (Borobudur en Prambanan) en landschappelijke toppers zoals de Merapi (indrukwekkende jeep safari) Kortom, een echte aanrader, tenzij je echt alleen maar in de stad Jogjakarta wil rondsjouwen. Dan is het relatief ver om elke dag heen en weer te gaan. Maar ja, wie wil dat nou als er ook zo veel moois in de omgeving te zien is.

Augustus 2012
Familie Wil, Ronald en Nick

Guesthouse Tanen was een van de gezelligste en het meest authentieke verblijf tijdens onze reis door Java in Augustus 2012. De rustige ligging maar toch ook de nabijheid van het drukke Yokjakarta was voor ons perfect.De verzorging was uitstekend mede door Dewi die heerlijk kan koken. Eigenlijk hadden we nog langer van het heerlijke zwembad in de prachtige tuin willen genieten. Dus we komen zeker nog eens terug.

24 - 31 Juli 2012
Marjoleine

We vonden het huis met tuin, veranda en zwembad prachtig en gunstig gelegen, vooral ten opzichte van de Merapi-vulkaan. De beheerders waren zeer behulpzaam. We hebben in een maand Indonesië nergens zo lekker gegeten als bij Dewi. Onze jong-volwassen kinderen vonden het ook leuk om haar bij de maaltijd te assisteren. Al met al zeer aan te bevelen!"

Juli 2012
Peggy van Esch

Juli 2012 brachten wij (gezin bestaande uit 2 volwassenen en kids 12 en 14 jaar) een 7 daags bezoek aan Tanen. Bij aankomst op het treinstation stond Tatang al keurig op ons te wachten. Met een klein half uurtje reed hij ons door Yogjakarta naar het rustig gelegen Tanen. Het was al donker toen we aankwamen (18.00 uur) en Dewi stond ons hartelijk op te wachten met koele drankjes en heerlijk zelf gebakken kroepoek. Na een korte rondleiding door het huis konden wij nog aanschuiven voor een heerlijk indonesisch diner aan de ruime eettafel. We besloten dit elke avond te doen. Benodigde drankjes(tegen een geringe vergoeding) en gratis koffie (ook de door ons als tip meegenomen senseo), thee en water zijn ruim aanwezig. De slaapkamers zijn zeer ruim en voorzien van alle benodigdheden. De prachtige veranda is een heerlijke plek om s avonds na een dag van indrukken tot rust te komen. Wel met trui want het koelt heerlijk af. Dewi en Tatang wonen naast de villa en full time beschikbaar. Prive butlers?? er werd voor ons gewassen, gestreken, gekookt, opgeruimd en taxi gereden. deze luxe hebben wij nog nooit gehad!!! Tatang heeft ons op verzoek alle belangrijke en minder belangrijke bezienswaardigheden in de omgeving laten zien. Dit is Indonesie zoals het beleefd en geleefd wordt door de Indonesiers. Tijdens ons bezoek was er een ceremonie ter ere van de Merapi bij de plaatselijke pastor/dominee waar wij van harte voor werden uitgenodigd. Ook dit was een zeer bijzondere ervaring. Mensen in het dorp kijken niet raar op van een paar kaaskoppen en zijnerg gastvrij en vriendelijk. Wederom perfect om het echte indonesie te leren kennen.

Kids hebben heerlijk genoten van de sportieve activiteiten die in de tuin gedaan konden worden als badminton, zwemmen en tafeltennissen. Onze dochter heeft zelfs nog een middag met de dochters van Dewi en Tatang geknutseld met spullen uit de overweldigende tuin. Ik kan nog uren verder vertellen over ons geweldige verblijf in de Villa, maar hopelijk geeft bovenstaand een goed beeld van onze bevindingen.

April 2012
Jos, Monica en Lotte Dröge

Van 13 tot 19 april 2012 hebben wij, ruim 50+ -ers met volwassendochter, in Tanen mogen vertoeven. Wij zijn wars van georganiseerde reizen maar pikken graag de krenten uit de reisprogramma's en zo kom je dan in Tanen terecht.... Wat een verrassing ! Na de treinreis van Bandung naar Jogjakarta stond Tatang ons op het station op te wachten voor, wat het begin zou worden van van een geweldige ervaring. Bleek die Tatang ook nog getrouwd te zijn met Dewi die dienstbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Haar kookkunsten zijn in de reacties van andere gasten al genoemd, maar voor mijn persoonlijk was het een genot om met haar naar de markt en de plaatselijke shoppingmall (sic) te gaan; dat ik dan de boodschappen droeg vonden de locals wel bijzonder, maar zo ben ik nu eenmaal opgevoed. De dagen hebben we goed benut om de bezienswaardigheden te bekijken en zijn onder de indruk gekomen van het verwoestende natuurgeweld van de uitbarsting van de vulcaan Merapi in oktober 2010. Tatang heeft ons hiervan de indrukwekkende gevolgen laten zien. Zijn er ook negatieve kanten aan Questhouse Tanen...? Natuurlijk wel: het is een houten huis in de tropen en daardoor wat gehorig... overlast? ... valt wel mee: het kan ook heel amusant zijn om medebewoners ( slechts een paar) te horen "kwekken" Wenst u dit niet dan kan ik u hotel Martinez in Cannes adviseren.

Maart - april 2012 6 personen
Ad en Miki (voor het eerst in Indonesië)

Guesthouse Tanen is heel fijn om te verblijven. Goede ontvangst, fijne slaapkamer, goede bedden. Mooie omgeving, lekker eten, goede verzorging van Dewi. Mooie tuinen, fijn zwembad , fijne veranda. Alles was goed.Het enige dat wij zouden kunnen opmerken is dat er maar één badkamer is per 3 slaapkamers. Dat is minder prettig. Met vriendelijke groet Ad en Miki (voor het eerst in Indonesië) (OPMERKING VAN DE EIGENAAR: Inmiddels zijn 2 slaapkamers (1 boven en 1 beneden) voorzien van een wastafel. Nooit zullen verschillende groepen gebruik moeten maken van dezelfde badkamer.)

Van Jola en Sonja
Verblijf was leuk en gezellig, maar we misten de winkels, toko’s. Verder hadden we veel last van muggen ondanks spuiten, sticks, muggenspray. We hadden de kamer op de 1ste verdieping aan de zwembadzijde. (OPMERKING VAN DE EIGENAAR: soms, met het wisselen van het seizoen (van nat naar droog of van droog naar nat) is er kans op insecten. Meestal duurt dat maar een paar dagen, het blijft natuurlijk wel de tropen)

Van Els en Teddy
Op de 1ste verdieping is het warmer dan beneden in de slaapkamers.Opgemerkt toen we daar voor de fotosessie moesten omkleden. Huis, zwembad en tropische tuin vonden wij prachtig. Het eten was met Dewi goed doorgesproken en het was gezellig om met haar over de pasar te lopen. Wij hebben daar goed kunnen relaxen en genieten van alles. Van de muggen hebben wij echter minder last gehad dan onze vriendinnen aan de zwembadzijde.

3 mei 2012
Dolly

Tijdens ons verblijf in Tanen zijn we gastvrij en heel goed verzorgd (lekker eten) door Tatang en zijn lieve vrouw. Voor Tatang, als onze chauffeur, was geen moeite te veel! Het huis is ruim en netjes en het is heerlijk toeven op de veranda met het uitzicht op de tuin. Helaas hadden we te weinig tijd om op ons gemak in de omgeving te wandelen. Wellicht als we weer in de buurt zijn.

2 t/m 8 april 2012
Roos en Denis

Een oase van rust, precies wat wij zochten. Makkelijk te vinden via het internet en van Nederlandse eigenaars, dus altijd goed en vertrouwd. Even weg van alle drukte. Een mooie royale guesthouse met zwembad en grote tuin, alles goed verzorgd. Een rustige omgeving maar toch veel te bieden. En paar keer gegolfd met uitzicht op de Merapi, schitterend! Tatang en Dewi zijn enorme schatten van mensen. Met Tatang hebben we o.a. speelgoed naar het kindertehuis gebracht , de omgeving verkend zowel met de auto als te voet, verschillende tripjes, later in die week ook in het gezelschap van meerdere familieleden van Java. De verwoesting van de Merapi heeft diepe indruk bij ons achtergelaten. Dewi heeft heerlijk gekookt voor ons. Het ontbrak ons aan niets. Wij komen beslist terug in Guesthouse Tanen.

Maart 2012
Harry en Henri

In maart 2012 zijn mijn vriend Henri en ik 4 weken op Java geweest.Na drie drukke weken rondzwerven, met name ook in en rond Yogjakarta, hebben we de laatste week doorgebracht in Tanen. We wilden afsluiten met een rustige week en dat is meer dan gelukt! Een geweldig guesthouse in een rustige en mooie omgeving, Complimenten voor Dewi, die heerlijk kan koken, en Tatang, een behulpzame en humorrijke man, We zijn enkele malen met hem op stap geweest en waren onder in de indruk van zijn kennis over de omgeving, Vooral over de Merapi hebben we veel van hem geleerd. Het was meer dan de moeite waard in Tanen: het zwembad, fietsen, het eten en de prachtige omgeving De eerst volgende keer dat we weer in de omgeving van Yogjakarta zijn komen we zeker naar Tanen terug.